yurd


yurd
آنا یوردوم آذربایجان

Main My profile designer
در باره ي ما

در درون هرکدام از ما هیتلری کوچک نهفته است . در ایران مدعیان دموکراسی و حقوق بشر بسیارند مذهبی و غیر مذهبی . غربگرا و اسلامگرا چپگرا و راستگرا آیا شما هم خود را طرفدار دموکراسی و حقوق بشر میدانید ؟ آیا به هموطنان غیر فارس همان حقوقی را قائل هستید که برای فارسی زبانان؟ از جمله حق تحصیل به زبان مادری ؟ حق مشارکت در حاکمیت برابر با فارسی زبانان چه ؟؟ و حق تعیین سرنوشت چه ؟ تعارف ها را کنار بگذاریم . دموکراسی فقط و فقط زمانی خوب است که به نفع ما باشد و لا غیر. در درون هرکدام از ما هیتلری کوچک حکومت میکند. آذربایجان مهد پاک ترین ، نجیب ترین ، شریف ترین و آزاد ترین مردمان گیتی آذربایجان تجلیگاه بابک ، سردار و سالار ملی و صمد بهرنگی ، حیدر عمو اوغلو ، چهرگانی، پیشه وری ، شهریار آذربایجان سرآغاز ظهور زرتشت آذربایجان سخن میگوید: مردم شریف ایران هموطنان عزیز از پگاه انقلاب کبیر مشروطیت تا به امروز نیروهای عدالت طلب و آزادیخواه کشورمان کوشیده اند تا آزادی وعدالت را بر جامعه حاکم کنند و یکایک شهروندان ایران را در دستیابی به جمیع حقوق اجتماعی و فردی خود یاری نمایند. ملت ما در طول تاریخ شاهد استبداد شاهان خودکامه بسیاری بوده است که برای بقای قدرت خود به هرجنایتی دست یازیده اند اما تجربه مکرر نوع بشر این است که ظلم ماندنی نیست. انقلاب ضد سلطنتی سال 57 گویای این تجربه برای برپایی جمهوریت و مردمسالاری بود. اکنون اگرچه قریب به ربع قرن ازآن تاریخ پر شکوه وحماسی می گذرد ، اما پرسش اساسی ما این است: آیا ملت ایران به آرزوهای ملی خود رسیده اند؟! بیقین شناسایی و تحلیل اشتباهات و ضعفهای گذشته به چراغ راهنمایی ، برای جنبش نوین مردم سالاری ملت ایران تبدیل خواهد گشت. به نظر می رسد مهمترین دلیل عدم توفیق ما در برقراری نظامی دمکراتیک ، نداشتن تعریفی صریح ازمفهوم دموکراسی و طلب آن به مثابه امری انتزاعی وهمچنین عدم توجه به ضرورتهای عینی مردمسالاری درشکل گیری رویکردهای کلان فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و قومی و مذهبی کشورمان بوده است . در چنین شرایطی ارایه تصویری واضح از ضروریات مردمسالاری و اوصاف جمهوریت ، می تواند به شناخت بیشتر نیروهای آزادیخواه و دمکرات از همدیگر و اتحاد و همکاری این نیروها در راستای حصول به نظام مطلوب اکثریت در کشور کمک نماید. ما امضا کنندگان ذیل بعنوان جمعی از پژوهشگران ، اندیشمندان ، نویسندگان ، دانشگاهیان ، شعرا ، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی آذربایجان با حمایت از تلاشهای سایر هموطنان برای ایجاد جبهه فراگیر دمکراسی خواهی ، دیدگاههای خود را در مورد محورهای عمده واهداف اصلی حرکت آزادیخواهانه ملت ایران به شرح زیر اعلام میداریم: 1- نخستین و برترین ضامن تحقق خواسته های ملی ، گذار به سیستمی مردمسالار بر اساس اصول شناخته شده جمهوریهای دموکراتیک و تضمین حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و ضمایم آن می باشد. 2- با توجه به تنوع قومی و وسعت جغرافیایی و نیز سابقه تاریخی کشورمان حرکت به سوی برقراری نظام فدراتیو در ایران ا مری اجتناب ناپذیر است. طی یکصد سال اخیر، وجود اصول مشهوری چون انجمنهای ایالتی و ولایتی و نیز شوراهای اسلامی در قوانین اساسی دوران مشروطه و جمهوری اسلامی گویای ضرورت ایجاد نظام فدرال در ایران است که طی دو سال اخیر نیز تحت عنوان طرح ده ایالتی شدن ایران بنحو فزاینده ای بر اهمیت آن افزوده شده است. 3- تعریف و قانونمند کردن حقوق فرهنگی و اقتصادی و سیاسی شهروندان و برابری آنها در همه زمینه ها ضامن سلامت و پایداری جمهوری است . لذا انتساب به هیچ مرام ، فکر ، نژاد و مذهبی موجب برتری و مشروعیت نیست واز نظر ما تنها منبع مشروعیت رای اکثریت ملت است که از طریق برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک به منصه ظهور می رسد. 4- با نظر به اینکه ایران کشوری کثیرالملله ا ست و در سراسرجغرافیای پهناور آن در طول تاریخ زبانهای شناخته شده پرتکلم و مستقلی چون ترکی ، فارسی ، عربی ، کردی ، ترکمنی وبلوچی رایج بوده است لذا پذیرش سریع و اجرای شفاف اصل بدیهی تحصیل به زبان مادری در همه سطوح تحصیلی امری ضروری می باشد. 5- با توجه به اینکه همه زبانها و لهجه ها ونیز مواریث فرهنگی جزء ثروتهای عظیم معنوی ایران محسوب می گردند لذا ایجاد شرایط مناسب برای بقا و بالندگی همه زبانها و لهجه های رایج در ایران ونیز حفاظت و ترمیم یادگارهای فرهنگی بدون اعمال هر گونه تبعیض از خواسته های ماست . 6- برای تکریم مقام انسانی زن در جامعه - بعنوان نیمی از شهروندان - پذیرش کنوانسیون رفع تبعیض از زنان وملحقات آن ضروری است. 7- برای تداوم و صیانت از دموکراسی ، توسعه پایدار علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در سراسر کشور اجتناب ناپذیر می باشد. ما خواستار حق بهره مندی برابر همگان از امنیت ،آموزش و پرورش ، رسانه های عمومی ، بهداشت ، اشتغال ، مسکن و سایر امکانات رفاهی هستیم. 8- محیط زیست و تنوع زیستی و گنجینه ژنتیکی ایران از مهمترین ثروتهای ملی است . ما خواستار ترمیم خسارات وسیع دهه های اخیر به محیط زیست وصیانت از این ثروت گرانبهای ملی هستیم. 9- از نظر ما محور قرار گرفتن تامین منافع ملی و تنظیم مناسبات هارمونیک در عرصه بین المللی به منظور تقویت دوستی میان ملتها و نیزگسترش صلح جهانی ضامن امنیت و پیشرفت ملی است. ما معتقد به پیگیری مطالبات از راههای مسالمت آمیز هستیم ، از نظر ما شیوه های مختلف مقاومت مدنی همچون تحصن ، تجمع ، راهپیمایی ، اعتصاب و تقاضا برای برگزاری رفراندوم حق ذاتی ملت برای رسیدن به مطالبات خویش می باشد معتقد هستیم که حذف یا بی توجهی به هریک از موارد فوق باعث سلب اعتماد گروههای وسیعی از مردم و احیانا جبهه گیری آنان در مقابل همدیگر و نهایتا به هدر رفتن نیروها و به تاخیر افتادن روند رشد جامعه ایران خواهد شد. امیدورایم کلیه نیروهایی که صادقانه میکوشند تا در رشد وتعالی جامعه سهمی داشته باشند با تحلیل و بررسی واقعبینانه ویژگیها و معضلات جامعه ایران و روند تحولات منطقه و نهایتا ارایه طریق جهت تحقق مسالمت آمیز اهداف فوق در مسیر حرکت مردم ایران راهگشایی کنند. باشد که در جنبشها و حرکات اجتماعی خویش بتوانیم با داشتن چشم اندازی روشن از دموکراسی و درک صحیح از معضلات جامعه به پی ریزی شالوده کشوری پیشرفته و سرافراز و با شهروندانی آزاد و برابر موفق گردیم. جمع یاز فعالین سیاسی-مدنی و نویسندگان آذربایجان 7 تیر 1382 برابر با 28 ژوئن 2003
پيوند روزانه
وام های بانکی
شامان پیام آور بیداری و رهای
پس کوش؟
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تـــــهران مــــرکــــزی
تبریزیم
توران
اطلاعات دانشجویی
آزاد تورک
آنا یوردم آذربایجان
عشق من توران
تورک شامان
توران آذربایجان
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون
:: تمام پيوندها ::
جستجو در سايت
"لطفا از کلمات کليدي براي جستجو استفاده کنيد !!!


طراح قالب

Www.LoxBlog.Com
روشنفکران ایران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(2)

پارادوکسی که به فجایع بسیار  و قیام ها و سرکوب های متناوب در دوره های ضعف و قدرت حکومت مرکزی منجر شد .  

پارادوکس ازاین قرار بود که مفاهیمی چون دموکراسی و جامعه مدنی و حقوق شهروندی و عدالت و برابری که لازمه یک جامعه توسعه یافته مدرن  و یک جامعه مدنی باثبات و پایدار بود و هست ، نمی توانست حذف اقوام  و مذاهب دیگر را به هر بهانه و علت بپذیرد چراکه با ذات این مفاهیم در تضاد بود و از سوی دیگر توسعه این مفاهیم ( دموکراسی ، جامعه مدنی و مدرنیزاسیون )در بستر حکومت ملی و با بسیج نیروهای ملی ممکن بود و لاغیر .

شما نمی توانید از دموکراسی سخن گویید ولی بگویید این دموکراسی را فقط برای یک گروه قومی می خواهم و دیگر گروه های قومی و زبانی و نژادی محروم از این امتیازها و حقوق باشند.

این طرز تفکر و عمل دقیقا مصداق داستان طنز کتاب "مزرعه حیوانات " جرج اورول است که در قانون اساسی نوشته شده توسط نیروی حاکم ( خوک ها) آمده بود که :

همه برابرند اما خوک ها برابرترند ؟؟!!!!

در جامعه متکثر ایران نیز ما دقیقا با هیمن تراژدی کمیک طرفیم که گروهی از روشنفکران ملی گرای افراطی به ظاهر طرفدار دموکراسی عملا ادعا می کنند که همه برابرند اما یک قوم خاص برابرتر است و از مزایای دموکراسی و حقوق شهروندی بهره مندتر .

ما نمی توانیم هم آپارتیاد و تبعیض قومی و نژادی و دینی داشته باشیم و هم بخواهیم دموکراتیک و توسعه یافته باشیم .

جامعه مدنی در تناقض شدید و مستقیم با برتری قومی و مذهبی و نژادی است .

حال این برتری به هر بهانه و دلیل تراشی که باشد .

در یک دموکراسی و جامعه مدنی معنا ندارد که زبان و فرهنگ و مذهب و هویت یک قوم و ملت خاص را زبان ملی ، فرهنگ ملی ، مذهب ملی ( رسمی ) خطاب کنیم و دیگر ملل را درجه دو  و خرده فرهنگ و ... بدانیم و بنامیم .

برتری دادن به یک ملت و زبان و فرهنگ آن ملت ، در عین ادعای دفاع از دموکراسی و جامعه مدنی مضحکه ای است که نه اقوام ملل مغلوب ، نه ناظرین بیطرف خارجی می پذیرند و نه حتی وجدان بیدار روشنفکران و فرهیختگان قوم غالب .

اما متاسفانه روشنفکران ما ( که عموما همچون حلقه برلین در آلمان یا فرانسه تحصیل کرده بودند و طبیعتا جوامع بسیط ،تک قومی و تک زبانی آلمان و فرانسه را مشاهده و الگو برداری می کردندنه جوامع متکثری  چون سوئیس و کانادا را )  ، نتوانستند الگوی مناسبی برای توسعه ایران متکثر و کثیر الملّّه بیابند .

آنان همواره دولت - ملت و حکومت ملی را در قالب این پیش فرض تصور کردند که جامعه باید یکدست و یک زبان و تک قومی باشد و صراحتا در نوشته ها و گفته ها و اعمال خود به آن پرداخته و در این راستا به ارائه طریق پرداختند .

بدیهی است که :

زمانیکه صورت مساله را غلط طرح کنیم ، ساده انگارانه است اگر فکر کنیم جواب درست را حواهیم یافت .

 اوج این تفکر اشتباه  و نامعقول در دوره اول پهلوی بود چراکه با حاکم شدن حاکمیت پهلوی ، اهرم اجرایی بسیار قدرتمندی بنام حکومت مرکزی در اختیار این تفکر دولت ملی یکدست و تک قومی و تک زبانه تمرکزگرا  قرار گرفت .

اما مشکل اساسی این بود که امکان حذف فیزیکی اقوام و ملل غیر حاکم ( غیر فارس ) نه با نیروی پهلوی که حتی یک ابر قدرت  همچون شوروی  استالینی هم وجود نداشت .

بنابر این ، نخبگان معتقد به جامعه یکدست و بسیط ، با بهره گیری از امکانات دولتی از جمله رسانه های دولتی  و آموزش و پرورش همگانی و کتب و نشریات شبه دولتی یا غیر دولتی به حذف فرهنگی و زبانی و هویتی این ملل از طریق تحریف و تکذیب تاریخ اقوام غیر فارس و  تغییر نام اقوام ، مناطق و شهرها  و همچنین تخریب فرهنگی از طریق تحقیر قومی و جوک سازی  و ممنوعیت آموزش زبان های اقوام و ملل غیر فارس و ....پرداختند .

نتیجه این سیاستها درست عکس اهداف توسعه گرایانه بود و به جای توسعه فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی کشور و رشد همگون جامعه ایران جهت ایجاد جامعه مدنی و دموکراتیک ، باعث عقب ماندگی بیش ازپیش جوامع غیر فارس شده و به ایجاد کینه  و نفرت قومی در میان ملل غیر فارس نسبت به همدیگر و به خصوص هموطنان فارس زبان ازیک سو گشت .

از سوی دیگر افزایش نفرت قومی موجب تشدید واگرایی شد که این مساله به نوبه خود باعث شد که مساله اقوام  و ملل غیر فارس از یک امر اجتماعی و فرهنگی تبدیل به بزرگترین معظله امنیتی در کشور گردد در نتیجه حکومت مرکزی به بسط و توسعه تمرکز گرایی شدید مجبور گشت نتیچه این امر اگر چیزی جز  بازتولید استبداد میبود جای تعجب داشت .

پس روشنفکرانی که از تکرار شکست نیروهای دموکراسی خواه می نالند باید ایراد را در نوع نگاه خود و عملکردشان بجویند و تقصیر را کمتر گردن حکام یا مردم یا اجانب بیاندازند .

به این ترتیب متاسفانه کشور ایران که تلاش برای توسعه را پیش و بیش از بسیاری جوامع آسیایی و افریقایی و امریکای لاتین آغاز کرده بود اکنون از اکثر این جوامع در زمینه توسعه و دموکراسی جایگاه بدتری دارد . بیشترین تعداد زندانی سیاسی و روزنامه نگار ،کمترین آزادی مطبوعات و رسا نه ها و ....

حتی نسیم بهار عربی نیز که از شمال افریقا وزیدن گرفته و به خاورمیانه رخنه کرده ، به ما نرسید و  ما جز غبار شن زارهای عراق و عربستان بهره ای نبردیم .  

خاطر نشان کنم که یک هموطن عامی و بی ادعای فارس زبان عموما نقشی در ستیز روشنفکران و جکومت مرکزی با اقوام غیر فارس نداشته و ندارد و در خیلی از موارد برابری هموطنان غیر فارس با خود را عملا پذیرفته و ارتباطات مطلوب با هموطنان کرد و ترک و عرب و ... داشته ، با  آنان وصلت خانوادگی و شراکت و همزیستی مسالمت آمیز گسترده نیز دارد .

به عبارتی در این مورد نیز شهروندان و مردم عامی ما بهتر و موفق تر از روشنفکران و فرهیختگان عمل کردند و ازآنان پیشرو تر بوده اند !!!

 یک هموطن عامی فارس هر گز هویت ترکی یک آذربایجانی را نفی نمی کند و او را به عنوان یک ترک به راحتی می پذیرد اما روشنفکر فارس سعی در تکذیب هویت ترکی دهها میلیون آذربایجانی داشته و ترکان ایران را آذری ( که لهجه ای از لهجه های ترکی است ) خطاب می کند و آنان را غیر ترک خوانده و به زعم خود تلاش دارد آنها را از دیگر ترکان در خارج از کشور جدا نماید چرا که نگاه صحیحی به ترکان نداشته ، مساله را کاملا امنیتی کرده و نگران است از واگرایی ترکان یا اعراب یا کردها و ...

و همین نگاه منفی باعث می شود که مساله اقوام و ملل در ایران به جای طرح در قالب درست خود بعنوان امری مدنی و اجتماعی ، به مساله ای امنیتی و شاید بزرگترین معظله امنیتی کشور تبدیل گردد .

این مساله هم مضحک و هم عذاب آور است که که ترکانی که بندر گمرون در هرمزگان را آزاد نمودند و دهها سال مقابل روس و عثمانی ایستادند و در همین جنگ تحمیلی هزاران شهید را فدای این خاک و بوم کردند ، معظله امنیتی کشور بشمار می آیند .

وضع برای هموطنان کرد و عرب و بلوچ از این نیز بدتر است .

طبیعی است که وقتی ما به بیش از 50 درصد جمعیت کشور خود نگاه امنیتی داریم ، از تعامل دوستانه با آنان ، به تقابل ستیزه جویانه حرکت خواهیم کرد .

در این حالت اگر انتظار داشته باشیم که که طرف مقابل رفتار مثبتی  داشته باشد ، انتظارمان ساده انگارانه و غیر واقعی است .

اگر خار بکاری نباید انتظار رویش گل داشته باشی .

اگر یک دانه دشمنی بکاری چندین دانه دشمنی درو خواهی کرد .

نتیجتا طرف مقابل به مرور زمان با مشاهده این رفتار های ستیزه گرایانه و حذفی ، عکس العمل مشابه  و در خور نشان دادند .

این روند واقعا نامطلوب است و هشدار که واگرایی در میان اقوام غیر فارس بخصوص اهل سنت به خاطر این سیاستهای غلط شوونیستی تشدید میشود و ممکن است به مرز انفجار برسد و کم کم نیروهای طرفدار وحدت در میان اقوام در اقلیت قرار گیرد .




نوشته شده توسط شامان | لينک ثابت |چهار شنبه 10 خرداد 1391برچسب:دموکراسی , توسعه سیاسی , جوامع کثیر الملله , روشنفکران و توسعه , جامعه مدنی , اقوام , تبعیض قومی , تبعیض مذهبی , عدالت و برابری , تمرکز گرایی و سانترالیسم ,,|


آخرين مطالب
دلایل فروپاشی یوگسلاوی سابق(2)
جمهوری فدرال سوسیالیست یوگسلاوی و دلایل فروپاشی آن (1)
برد حماسی تراکتور مقابل نفت آبادان ( نفت آبادان 0-1 تراکتور تبریز )
فریاد مظلومیت مردم خوزستان از تریبون مجلس؛
سلطان سلیمان کبیر ( سلیمان قانونی )
حکومت مرکزی و ظرفیتهای اقتصادی آذربایجان
مبارزه منفی در بعد اقتصادی
استثمار آذربایجان
روشنفکران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(بخش پایانی)
روشنفکران ایران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(2)
روشنفکران ایران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(1)
پرداخت وام اشتغال
فوت سیمین دانشور درروز جهانی زن
محکومیت مجدد ایران به خاطر نقض حقوق بشر
سهم آذربایجان در کتابهای درسی
اعلام نتائج اسکار 2012
مقایسه ی جایگاه و قدرت کنونی ترکیه و ایران از نگاه هرالد تریبون
بحرانی تر شدن وضع حقوق بشر ایران در 2011
ترور معاون مرکز غنی سازی نطنز در تهران
دولت انگلیس با استقلال اسکاتلند موافقت کرد
دهم دسامبر—روز جهانی حقوق بشر
پلورالیسم یا کثرت گرایی سیاسی و ارتباط آن با دموکراسی
مقایسه توسعه انسانی ترکیه و ایران
شعري زيبا ارسالي از يك دوست
كارنامه احمدي نژاد در زمينه توسعه انساني و فساد دولتي
به مناسبت روز جهانی مبارزه باایدز
حمله شديد بسیجبان به سفارت انگليس
ترکها و ایران (5)
ترکها و ایران (4)
ترکها و ایران (3)
ترکها و ایران (2)
ترك ها و ايران ( قسمت اول )
شيطان پرستي و فراماسونري 2
شیطان پرستی و فراماسونری
خدارو شكر ميرحسين رئيس جمهور نشد
ريشه يابي جريان انحرافي
سابقه جنایات ارمنی ها در آذربایجان ومناطق مسلمان نشین
سياست زباني رژيم پهلوي، يكي از عوامل قيام 21 آذر
پيروزي اسلامگرايان ميانه رو در تركيه
پیامدهای اقتصادی کاهش آب دریاچه ارومیه
50 درصد دریاچه ارومیه شوره زار شد
این دریاچه زیبا در حال مرگ است
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران(رویکرد استراتژیک) بخش پایانی
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران (رویکرد استراتژیک)3
گوشه ازجنايات پهلوي در آذربايجان
اقلیت های قومی و توسعه سیاسی-اجتماعی در ایران(رویکرد استراتژیک)2
مناقشه قره باغ ( بخش پایانی )
آذربايجان در مسابقه موسيقي اروپا اول شد
ریشه یابی مناقشه قره باغ ( 4 )
نقشه ارمنستان بزرگ


موضوعات
تاریخ آذربایجان و ترکان تاریخ معاصر ترکان ایران تبریز معاصر مشروطیت تاریخ باستان ترکان اسطوره های کهن ترکان و آذربایجان تاریخ باستان آذربایجان امپراتوریهای ترکان (بعد ازاسلام ) امپراتوریهای ترکان (قبل ازاسلام) ترکان و جنگهای صلیبی دموکراسی فدرالیسم احزاب سیاسی کثرت گرایی قومی کثرت گرایی دینی حقوق بشر حقوقزن حقوق کارگران زبان و ادبیات ترکی شهریار ادبیات ملی آذربایجان شعر و ادب معاصر ترکی جنبش ملی آذربایجان فاشیسم و نژاد پرستی نازیسم فاشیسم فارس گرا و شووینیسم حزب پان ایرانیست فرهنگ و هنر سیاست داخلی ایران سیاست خارجی ایران روس و ارمنی ارامنه و جنایاتشان روابط روس و ایران روسها بزرگترین دشمن مسلمانان آذربایجان شناسی شهرهای آذربایجان رسانه ها رسانه دولتی ایران و اقوام غیر فارس رسانه ملی ایران و مسلمانان ابتذال در رسانه ملی ایران کانال های خارجی ایرانیان قدرت رسانه ها اینترنت و شبکه های اجتماعی روزنا مه ها و نشریات داخلی عدالت عدالت قومی و رفع تبعیضات عدالت طبقاتی عدالت جنسی فلسفه فلسفه هگل فلسفه نیچه روانکاوی و روانشناسی روانکاوی فروید روانکاوی یونگ روانکاوی پاولف جامعه شناسی و مردم شناسی استبداد استبداد ایرانی استبداد دینی استبداد در گذر زمان جهل و استبداد چرایی تداوم استبداد آموزش و پرورش شعر و ادب معاصر فارسی
پيوند وبلاگ

دانلود طرح توجیهی پرواربندی بره دانلود طرح توجیهی پرورش شتر مرغ + آموزش دانلود طرح توجیهی تولید سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی دانلود طرح توجیهی پرورش قزل آلا دانلود پایان نامه هوش مصنوعی دانلود پایان نامه گردشگری و تاثیرات آن بر امنیت ملی دانلود طرح توجیهی بلوک سیمانی دانلود گزارش کارآموزی مکانیک اصول ساخت مخازن تحت فشار دانلود پروژه کارآفرینی طرح توجیهی کارگاه تولید اسکاچ دانلود طرح توجیهی تولید رب گوجه فرنگی دانلود پروژه کارآفرینی طرح تولید پودر انواع میوه دانلود طرح توجیهی و کارآفرینی تولید ماکارونی دانلود طرح توجیهی و کارآفرینی تولید چسب پی وی سی دانلود سوالات آزمون راهنمایی و رانندگی (تمامی سوالات) دانلود آموزش عکاسی . دانلود طرح توجیهی پرورش قارچ دانلود طرح توجیهی پرواربندی بره دانلود طرح توجیهی تولید سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی دانلود طرح توجیهی پرورش شتر مرغ + آموزش دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه سوسیس و کالباس طرح تولید و مونتاژ تابلوهای برق فشار قوی و ضعیف دانلود بیش از 3000 سوال استخدامی دانلود سوالات مصاحبه استخدامی و گزینش دانلود طرح توجیهی تولید ترانس مهتابی دانلود پروژه امکان سنجی طرح تولید رنگ های صنعتی رزین دانلود طرح توجیهی قالب های صنعتی دانلود کتاب آموزش گرامر انگلیسی دانلود آموزش مهندسی معکوس آموزش بورس از مبدی تا ..... قرعه کشی بانکها(دولتی-خصوصی) ........................................... نرخ ارز ها و قیمت روز سکه و طلا .. ........................................... شرایط پرداخت وام بانکی(دولتی-...) ........................................... نرخ سود کلیه بانکها(دولتی-خصوصی) ........................................... استخدام بانکها( و دیگر موسسات ..) ........................................... ........................................... دموکراسی تنها راه توسعه و رهایی آذربایجان ................................ 21 آذر بیادقیام آذربایجان در21آذر1324 TURAN.................................. وکیل پایه یک و مشاوره حقوقی ... کیت اگزوز زنون قوی چراغ لیزری دوچرخه

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

آرشيو
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
خرداد 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
تير 1390
خرداد 1390
ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
اسفند 1384
بهمن 1384
نويسندگان
نويسنده وبلاگ :
شامان
آمار سايت
كاربران آنلاين: نفر
تعداد بازديدها:
RSS
لوگوي دوستان
موزيک و کد جاوا

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:







<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 50
بازدید کل : 127601
تعداد مطالب : 93
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

رو پرچم کلیک کنید وبلاگ ترجمه میشود